There was an error in this gadget

6/11/2009

الفنــ وما ادراكــ ما الفنــ!!!

بحبك يا حمــار


مش انا اللى بحبه اسمعوا بس!!


بحبك يا حمار ....علامة مسجله في خارطة الغناء العربي(حلوة خارطة دي)

في وقتنا الحاضر،،،


لا يزال "مطربوا" عالمنا العربي يتحفونا بالجديد والجديد كل يوم


سبق وان غنوا للباذنجان والبرتقال والخوخ وقطف العنب والقوطه .... وباست هيفا الواوا ولبست كل جديد

و"دح" مابين قوسين وعلامة تعجب !!!


وكل يوم نتفاجأ بالجديد

...

ولكن الـ"مطرب " سعد الصغير والذي سبق ان اتحفنا بغنوة القوطة والعنب

تجاوز هذه المرة كل ما مضى

واذا به يحتضن حمارا!! ويغني له بحبك يا حمار..... لم يعلم ان من أحب قوما صار منهم!!!!0

مالذي الهم الكاتب لكتابة هذه الكلمات والتغزل في "حمـــــــــــــــار"!!

وكيف وجد الشجاعه لينزل اسمه في تتر الاغنية مقونا باسم الاغنية المثير للتعجب

اصبح سعد الصغير وهيفاء

علامات الفن الاصيل لما سيأتى بعده

من

" مطربيــن"

فلنر ما سيحدث وليكون الله في العون
!!!!!!!!!!!!

6/10/2009

زهرة حبي الوليـــدة::: من أرشيفي القديم








  • مددت يدي اليك




  • دافعة شكوكي




  • عن خاطري




    • شغلتنى


    • قد غمرتنى بمشاعر

    • فضيه


    • تلهب برد الشتاء


    • كَـلَّ قلبي


    • المسكين


    • وما استطاع


    • احتوائها



    • حملها ونثرهـا


    • بين اجنحة هواء


    • يبدو عليها الشوق



    • تتابعت الفراشات


    • حاملة ما نثر قلبي


    • كي تطوف


    • بهـا


    • كل الدنـا


    • لتشهد العالم على


    • حبي لك
    • ملأتني بمعان ذهبيه


    • احالت ملح البحار


    • الى عذوبة


    • فارتدى الكون



    • حُلة نقـاء


    • يأس الحزن منى


    • ازحته عني



    • وتركنى مودعا


    • رمت غيوم السماء مطراً
    • بعذوبـةٍ



    • نزلت قطرات عشقي


    • ارتوت الارض الظمأه


    • يتبرعم عشقى



    • بين الارض الموات


    • فيحيها


    • خُصبت الصحارى


    • لزهورها اقتربت


    • وقطَفت



    • يداي زهره


    • ومن شذاها الفواح



    • كفكفت دمع السنين


    • لهمومي نسيت


    • يذهب عقلي عطر الزهره


    • اسميتها زهرة عشقي


    • وأخفيت بين


    • وريقاتها قبلات


    • أمـل


    • وهمسات شقيه


    • عزفت لحنا



    • دائم الخلود


    • كحبك


    • فسهرت


    • بجانبها


    • ارقب احمرارها الخجول
    • لهـا عبـير رقيـق
    • يرسم دربا امام كل المحبين..
    • في
    • علبـلة صدفية وضعتها
    • وقلبي بجانبها استلقى
    • لخوفه عليها
    • يتسامران خفية
    • طويت خطواتى


    • وها انا امامـك
    • امنح قلبي




    • ،، والزهرة
    • لكـ


    صمـــتـــــا ً !!!!!!













    بعض الهدووووء





    ارجوكــــــــــــم!!!!!!













    علنـــــــــــي





    اتطهـــــــــــــر!!
















    6/05/2009

    رجــــــالة فافي

    ** ظلت الخشونه هي اهم مايميز الرجل على مدى الزمان

    وكان المثل الشعبي يقول .." مايعبش الراجل الا جيبه "
    .
    . وتطور الزمن واتجهت المرأه للتشبه بالرجل في امور كثيره


    ولكن المعيب ان الرجل ايضا اتجه اتجاه التشبه بالمرأه ....

    واصبح هناك من يطيل شعره( سندريلا يا اخواتى !!) وهناك من يلبس الباروكه

    __________________________

    ورأينا من يستخدم (الماكياج)
    ...

    ويضع( المانيكير).....

    ويعمل (الباديكير)..... ببساطه اصبح هؤلاء رجاله (((( فافي ))))!!!!!!

    وليس هذا مجرد دلع وخيبه >> اعذروني في اللفظ ....

    ولكن لهذه الحالات تفسير سايكولوجي اخبرنا به علماء النفس :

    قيل: اصبح الاهتمام الوحيد لهذا العصر هو المظهر ولذلك بدأ الرجل يعمل على تحسين صورته

    لانه يعرف ان الشكل يترك الانطباع الاول للطرف الاخر

    ......//

    وايضا حياة المدينه والعولمه ادتا لهذه العلاقات السريعه او.. "التيك اواي".

    . ومن الملاحظ ان الرجل والمرأه على حد سواء يصرف مبالغ ضخمه على الاناقه والمظهر

    وتفسيره ان الذي يبالغ في تجميل صورته يظهر بانه فارغ من الداخل ويبحث عن الاهتمام ..

    ______________

    اما من رأينا نحن ((النص الحلو )) *_^

    ان هذا مجرد اعتباط من الرجل وشيء مهين لرجوليته فالرجل الذي يضع الماكياج والمانيكير تراه المرأه او تعامله على اساس

    ( انو واحد اهبل)

    ولا تحترمه داخليا وتقدره مثلما كانت تفعل في الزمن السابق

    ..ولا تكن له هذا الشعور بانه ( سندها وضهرها ).... ف "ان الله جميل يحب الجمال "

    و لعن الله المتشبهين من الرجال بالنساء ..ايضا//
    ولكن حديثنا الان عن الرجل
    ..
    .
    ..
    ..
    فهناك نوعان من الرجاله الفافي يأتي ذكرهم فيما يلى وهما


    :1-( الشاب الكووول )

    2-( الرجل الذي يعاني من ازمة منتصف العمر )

    وسنتحدث عنهم باستفاضه

    ولكن دعونا نتحدث قليلا عن الرجاله عامة ( في الزمن السابق )....

    كان كل ما يهم في الرجل قوته وشخصيته وطبعا الاخلاق والدين

    قال ( صلى الله عليه وسلم ) ((فيما معناه )): اذا جاءكم من ترضون دينه وخلقه فانكحوه ..
    صدق الرسول( صلى الله عليه وسلم )


    ولم يوجد في ((زماااااااااااااان)) امرأه تمشي تقول (( انا جوزي زي القمر عينيه عسليه وشعره ناعم وسايح عيني بارده عليه ...)ولكن تزهو امام رفيقاته ( يغير زوجي علي وترفض رجوليته ان افعل كذا وكذا ... وهو من يحميني في هذه الدنيا وخير مثال لابنائي ......//..حفظه الله لي واطال عمره )

    اما الان فقد انقلب الحال واصبحنا نحن نسخه عن امريكا ولكن نسخه رديئة الصنع بالطبع

    فلا يذهب الشاب للخطبه الا ويرى ان عروسه تلبس مثل هيفاء او تعمل شعرها ( كيرلي )

    او الجينز لا يكاد يترك لرجلها مساحه للحركه
    ..لماذا ...

    الجواب ( عشان يفرج اصحابه عليها !!!! )

    طب فين رجولته وشرفه وغيرته ؟؟!!

    اين ذهب كل هذا دماغه اتمسحت ...

    وايضا لا نرمي اللوم كله على الرجال ولكن من شروط التزوج للفتاه ان يكون ( معاه فلوس ويمتعها وينغنغها !!ويكون طويل زي مهند اللي في مسلسل نور وحلو زي محمد حماقي وعسول زي تامر يااااااااااااااااااي ..ده كده كل اصحاب هيحسدوني عليه ...!!)

    ايه السذاجه دي ؟

    طب ماهو ده اللى بيخلي الشاب يدور على حل شعره بيحاول

    يحلي في نفسه ويصبغ شعره ومشعارفه ايه >> اعتراف مني اهو !!!ولكن يا ليت ان نتخلى عن هذه السذاجه والتقليد الاعمى

    ونستمع لحديث رسولنا صلى الله عليه وسلم وكلام ربنا سبحانه وتعالى وننظر بقلوبنا

    ليس باعيننا فقد خلق الله كل البشر ((حلوييين ))

    فهذه خلقة الله وحكمته فان كان كل من يريد الزواج يبحث عن نانسي وتامر حسنى فلن تعمر هذه الارض .....



    ___
    .
    ..........
    1- الشاب الكوووول


    وطبعا بنلاقي مظهره في كل اسره مصريه وكل شارع
    وبيكون شكله محفوظ


    واللوك بتاعه دايما بيكون (الشعر يا كاويه يا عاملو زي كنافة رمضان ولونو بقا مقولكمش

    خصله صفره والباقي كده مش عارفه لونو ايه (فوحلؤي)
    والمشهور اكتر في الشعر تسريحه اسمهاااااااا

    ...............اه سبايكي(على رأي احمد حلمى )

    وصراحه انا بخاف لما امشي الاقي قنفوذ السريع ماشي جنبي وشعرو

    لامم تراب العالم من كتر الجيل اللى دلقو عليه قبل ما ينزل م البيت بعد ما استحمى ده لو كان مستمي اصلا )))

    فقد قال الرسول صلى الله عليه وسلم ((((فيما معناه بردو)))): تمشطو فان الشيطان لا يتمشط .....


    واما في طريقة اللبس فبدل ماوصف لكم هاقول لكم على موقف قابلنى وانا ماشيه

    كنت مره في طريق انا وصاحبتى وماشيين في حالنا فبعدين لاقينا قدامنا حبت شباب من اللي هما بيطلقو على نفسهم اسم (استايل )


    ولكن انا لفت انتباهي واحد منهم كان البنطلون نازل لـ ( عارفين فين )

    والتي شيرت لونو بمبه مسخسخ وشعره بقا ولا احمد مكي في عز شبابه اوكى

    انا ركزت ماعاه لما اشوف حركاته المصطنعه دي هاتوصل لفين فاحنا ماشين والحج ده بقا عمال كل

    شويه يرفع البنطلون ويرجع ينزله ويرفعه وينزله لما خلاص

    هافرقع فقولتلها _صاحبتى_ طب لما هو مش مستريح لابس كده ليه ولازمتها ايه

    ما يقلع البنطلون اذا كان لبسه اللى تحته ظاهر للعيان تبقى ليه الخيبه دي يعنى هوا مجرد تقليد ولا عايز تصبح الناس بمنظر لا يسر ولا ايه الحوار ؟..) طبقا وصلت لكم الصوره صح؟

    اما اناشوفت منظر ((بردو وانا ماشيه اصلي يعنى هاشوف فين في البيت مثلا؟!!))

    شوفت واحد لسه طالع من عند الحلاق ولا اقول( الكوافير ) فواخد له بقا حلاقة دقن بس ايه غرييييييييييييييييببه !!

    يعنى حافر حفره في وسط دقنه بالطول ومطول السوالف

    وعامل اشكال غريبه كده معرفش اساميها ( اصلي دقه قديمه شويه)!!


    فقولت فين ايام سيدنا محمد لما كانت اللحيه يا ما طويله او مظبوطه
    (متساويه يعنى ) او لو مش عايز احلقها خالص يعنى مش شغلانه يعنى .......

    وده غالبا كل اللى في بالي حاليا عن الشاب الكوووووول ..............


    .......
    .........
    ........

    ....
    ..............
    ..........
    1- ( الرجل الذي يعاني من ازمة منتصف العمر )

    والذي غالبا يكون رجل اربعينى

    يشعر بالملل من حياته الزوجيه والعائليه والروتين اليومي

    فيحاول ان يحدث تغيير في هذا النمط الركيك ...

    فتجد انه اتجه الى ملابس الشباب ( الباجي) ( التي شيرت المزهزه)

    والشعر يثبته بالجييل
    والحركات البايخه دي عشان يكون كاجوال وسبوور ويمشي يحس كانه لسه في عز الشباب فلا يهتم بالمنزل

    ومن فيه من زوجه تعيسه وابن مراهق وشاب جامعي حب وعايز يخطب


    ولا بنت جاي لها عريس وتوقع عينه على واحده من اياهم تاكل بعقله حلاوه (طيحينية)


    وتدوشه وتخبطه جوازه تانيه لكن طبعا بيخاف على كرامته ادام عياله وشخصيته القويه قدام الزوجه الاولى الغلبانه

    ويجعل الزواج الثاني سرا وبالطبع يكون الهدف الرئيسي لهذه الفتاه لان تضع عينها عليه لان ( جيبه مليان)

    و وبيدور ع الحب والعشق من جديد فتلاقيه لعبه في ايد الزوجه التانيه واصبحت الزوجة الاولى

    التى تعلم بالامر ولكن ( مش بايدها تعمل حاجه ) ولا تستطيع ان تتكلم( عشان خاطر العيال )

    و(العيال) الذين يعلمون بالامر ولكن ليس بايديهم شيء


    لان هذا حقه فهذا الذي يأتي البيت ويعمل نفسه عنتر زمانه ويشخط وينطر يفقد احترام وحب اطفاله وثقة وحب زوجته

    ويصبح كا الاهبل في الزفة شكلا ومضمونا والاخر لما الست (التانيه) تسنزف كل ( اللي حيلته) ترميه و(تخلعه )

    وتنتهي القصه والراجل ياعينى يتجنن بعد صدمة المراهقه المتأخره دي

    فدا يبقى اسمو راجل فافي لانو حول نفسه لمعتوه ورا نزواته العابره


    ..
    ..
    .......
    ..
    ....
    ......

    ..........

    ....
    .
    ببساطه
    راجل فافي ...


    6/04/2009

    الاصحاب

    ياااااااه



    دي الدنيا

    حلوة
    اوووي




    لما يكون فيها اصحاب بحق


    الحمد لله



    اكتشفت

    ان كل اللى عايزاه


    ممكن وبسهولة الاقيه


    ربنا يسهل بس

    6/03/2009

    امنية (4)


    اممممم









    لا مش عايزة ابقى عصفورة 








    عصفورة ايه بس !!!
















    انا عايزة يكون عندى


    جناحين








    من نور










    افتح الشباك






     وافردهم








     واطيير






    !!




     ولا ابص 








     ورا






     ولا حتى اهتم










    اسيب الهوا 
     يوديني


    مطرح


     ما يروح












     ولا دمعه تنزل على خدي












     ولا حتىاتضايق


     واتعكنن








     وارجع






    بعد  










    رحلتى 


    في السما الزرقه








    لاوضتى الضيقة






     وسريري




     الصغير 








     وانام وعلى وشي


    ابتسامه








     واحلم






     انى بطير 


     بجناحين من نور




    .